Kahvaltı çocukların okul başarısını doğdurdan etkiliyor!

Başlatan Herbiseyim, Ara 24, 2008, 09:53 ÖÖ

« önceki - sonraki »

Herbiseyim

Kahvaltı, çocukların okul başarısını doğrudan etkiliyor

Kahvaltı, çocukların okul başarısını doğrudan etkiliyor

Çocukların hem fiziksel hem de zekâ gelişiminde beslenme büyük önem taşıyor. Çünkü çocuklar, günlük aktivitelerin yanında büyümek ve gelişmek için de ek kaloriye ihtiyaç duyuyor. Çocuk beslenmesinde en önemli bölümü kahvaltı oluşturuyor. Araştırmalara göre güne bol çeşit içeren kahvaltıyla başlayan çocukların okul başarısı artıyor.

Okul çağındaki bir çocuk, sağlıklı gelişim için günlük bin 800-2 bin kalorilik enerjiye ihtiyaç duyuyor. Bu rakam ergenlik döneminde kız çocukları için 2 bin 400-2 bin 700, erkek çocuklarında ise 3 bin-3 bin 500 kaloriye kadar çıkıyor. Okullara yemek hizmeti veren Başak Cathering`den gıda mühendisi Onur Çelik, çocukların sabah saatlerinde enerjiye daha fazla ihtiyaç duyduklarını belirtiyor. Bu sebeple de kahvaltının önem kazandığını hatırlatarak, "Sabah bol çeşitle yapılan kahvaltı hem iştah açar hem de çocuğun güne sağlıklı başlaması için gereken enerjiyi verir." diyor. Çelik, ilköğretim öğrencilerinin kahvaltısında bulunması gereken yiyecekleri de şöyle sıralıyor: "Yüksek enerji için bal, pekmez ya da helva. Kemik, kas ve zekâ gelişimi için de süt, peynir, yoğurt ve yumurta." Çelik, sabah beslenmesinin sadece kahvaltıyla da kalmadığını vurgulayarak, "Özellikle okula yeni başlayan çocuklar ders aralarında birer tane meyve yemeli, ikindi kahvaltısı da yapmalıdır. Bunun için bir bardak su ile bir dilim ballı ekmek önerebiliriz." şeklinde konuşuyor.

Metin Helva Genel Müdürü Hakkı Boztoprak ise ailelerin `çocuklarımız şişmanlamasın` diye kalori kısıtlaması yaptığını hatırlatıyor. Oysa çocukların kahvaltılarında helva, bal ve pekmez gibi yüksek enerji değerine sahip gıdaları tüketmesi gerektiğini belirterek, "Asıl, çocukları abur cubur yiyeceklerden korumak gerekiyor. Bunun için de okul kantinlerinde kola-gazoz, bisküvi, şeker ve çikolata satışı yasaklanmalı, yerine süt, ayran, meyve suları ve taze sandviç satılmalı." diyor.

Beslenme bozukluğu ergenlik döneminde başlıyor

Gıda mühendisi Onur Çelik, çocukların 12-14 yaşlarında ergenlik çağına girmeleriyle birlikte beslenme bozukluğu sorunlarının arttığını kaydediyor. Bu dönemde gelişim için enerji ihtiyacının daha da arttığını dile getirerek, "Oysa ergen kızların yarısından çoğu kendilerini psikolojik açıdan şişman hissediyor. Bu nedenle de bilinçsiz diyete yöneliyorlar. Gereksiz diyetler gençlerde gelişme geriliği, kanda ürik asit ve yağ miktarının artması, kansızlık, kalpte ritim bozukluğu ve kemik gelişiminde problemler oluşturabiliyor." açıklamasını yapıyor. Bazı çocuk ve ergenlerin ise fast-food yiyecekler nedeniyle aşırı şişmanladığını, bunu da ciddi bir beslenme bozukluğu olarak gördüklerini söylüyor.

Çocukların beslenme karnesi kötü

Türkiye`de çocukların beslenmesi konusunda yapılan bir araştırmaya göre çocukların yüzde 2,1`i ileri derecede yetersiz beslenme sorunları çekiyor. Okul çocuklarının yüzde 17`sinde kansızlık problemi görülüyor. Yüzde 15`i A ve B vitamini, yüzde 27`si C vitamini, yüzde 19`u da D vitamini eksikliği çekiyor. Yüzde 44`ünün ise kalsiyum yetersizliği nedeniyle dişleri çürüyor. İlköğretim öğrencilerinin yüzde 60`ından fazlası kahvaltı yapmadan okula gidiyor. Kahvaltı yapmayanların büyük bölümü simit, sandviç, gofret, çikolata veya hamburger gibi yiyecekleri tercih ediyor. Öğrencilerin ancak yüzde 25`i süt-ayran tüketirken, gazlı içecekleri tercih edenlerin oranı yüzde 50`yi geçiyor.

Çocuklar için beslenme önerileri

Çocuğunuzu 3 ana 2 ara öğün olarak besleyin.

Sabah kahvaltısını ihmal etmeyin.

Ara öğünlerde meyve, süt, kek, poğaça gibi besinleri tercih edin.

İyotlu tuz tüketin.

Çoğunuzun günde 2 litre sıvı tüketmesini sağlayın.

Beslenme çantasının temizliğine dikkat edin.

Çoğunuza örnek olun. Sağlıklı besinleri seçmesi için teşvik edin.



--------------------------------------------------------------------------------

Yazar:Necip Çakır
Kaynak:Zaman


Herbiseyim